Wat betekent de periode op onze tijdlijn ‘Nieuwe Tijden’? Wat is er zo nieuw? Op de tafel in de klas lagen maandag allerlei dingen: zilveren oorringen, een katoenen t-shirt, bloemsuiker, tomatenpuree, chocolade, koffiebonen… Wat hebben die dingen gemeen? Wel, de mensen in onze streken hebben die pas leren kennen nadat de Nieuwe Wereld werd ontdekt. Tijd om in groepjes op onderzoek te gaan met filmpjes en teksten op de Chromebooks… Vandaag stelden de kinderen hun affiche aan de klas voor. Hoe kwam Columbus in Amerika terecht? Wat bedacht Isaac Newton? Wie waren Mozart en Bach? En welke prachtige kunstwerken maakten Michelangelo en Leonardo da Vinci? De komende lessen ontdekken we welke nieuwe uitvindingen die tijd zo boeiend maakten. We denken na over slavernij en leren alles over de industriĆ«le revolutie.

Vorige vrijdag haalden we de doos met houtskool en kneedgum boven. Er werden gedetailleerde dierenkoppen getekend. Door te blijven werken aan de tekening en te zoeken naar licht en donker in de patronen, ontstonden heel wat mooie kunstwerken.