In de wiskundeles verdiepten we ons deze week in breuken. Niet gemakkelijk, maar door veel te oefenen komen we er wel. Breuken vereenvoudigen, gelijknamig maken, optellen en aftrekken. Met de taartstukjes, wisbordjes, allerlei oefeningen en op Scoodle werd er hard geoefend voor de toets van vrijdag. In de lessen wereldoriëntatie zijn we gestart met het thema over de Eerste Wereldoorlog. Aan de hand van verhalen van kinderen leren we over heel wat aspecten van WOI. We ontdekten hoe het zover kon komen en wat de concrete aanleiding was, leerden over het Schlieffenplan en kwamen te weten hoe de Belgen de Duitsers konden stoppen door de sluizen open te zetten. De landen in oorlog werden geholpen door andere landen met wie ze een verbond hadden gesloten en zo kwam het uiteindelijk tot een wereldoorlog.

Deze week is ook de projectweek van start gegaan rond het thema ‘kleur’. Op vrijdag hielden we een startnamiddag waarin de kinderen allerlei korte opdrachten deden die met het thema te maken hadden: een kleurenspeurtocht, muziek met kleuren, een Frans verhaal beluisteren over Petit Loup die van kleur wou veranderen, associëren met kleuren… Vandaag begon meester met een aantal leerlingen uit het 5de en 6de aan een brainstorm voor een toneel. De andere kinderen experimenteerden met musiclab op hun chromebook en maakten elektronische muziek gebaseerd op kleuren.